Ženský cyklus & menštruácia - čo zaviesť do života, aby bola bezbolestná?

Patríte k ženám, ktoré každý mesiac s blížiacou sa menštruáciou zažívajú stres, ako to zase zvládnu?  Od mojej prvej menštruácie som tento pocit mala už nespočetne veľakrát. Po postupných zmenách v živote som však prešla od bolestivých kŕčov, bolesti hlavy, pŕs, nervozity, akné a brania veľkého množstva analgetík, k pocitu mierneho diskomfortu a maximálne jednej tabletke od bolesti, ktorá mi zaberie do polhodiny a viac netrpím.

*Ako prvé odporúčam navštíviť gynekologické vyšetrenie. Tipy na gynekológov nájdete napríklad v tomto príspevku od @somfeministka. Je to dôležité pre vylúčenie rôznych diagnóz, ktoré môžu bolesti spôsobovať (endometrióza, syndróm polycystických vaječníkov, atď.).*

Zmena na fyzickej úrovni
Tento článok rozdelím na dve časti, keďže ide o komplexný problém. V prvej časti sa budem venovať fyzickej úrovni (uf tento úvod znie ako z prezentácie diplomovky!).

POHYB & CVIČENIE
Cvičenie vie rozprúdiť hormóny v tele. Ja som si obľúbila beh, tanečné tréningy, fitko a strečing (samozrejme mimo menštruácie). Je dôležité nájsť to, čo baví vás a ísť do toho s radosťou (alebo aspoň menšou nechuťou).

AKUPUNKTÚRA
Môže pomôcť už po jednom ošetrení, je to však veľmi subjektívne. Ja som chodila každý mesiac, a po rozhovoroch sme usúdili, že veľa vecí u mňa spôsobuje aj psychika (k tej sa dostaneme v druhej časti tejto diplomovky). Je dobré mať osobné odporučenie, kam na akupunktúru zájsť.

MENŠTRUAČNÉ POMÔCKY
Vyhýbam sa vložkám bieleným chlórom a obsahujúcim latex. Dávam prednosť organickým alternatívam bez parfumácie (samozrejme tie sú neporovnateľne drahšie - príspevok od štátu na menštruačné pomôcky by potešil). 

BYLINKY
Na úpravu cyklu na 28 dní mi pomáhal čaj z Vitexu (ten je však chuťovo nepríjemný, ale je dostupný aj v kapsulách). Veľmi mi pomohli prírodné kapsuly Boreliss. Pred menštruáciou a počas nej som totižto nedokázala už ani nič zjesť. Je potrebné ho užívať aspoň 3 mesiace (ja som brala 4 kapsuly denne na preliečenie) a už nemám žiadne problémy! Poradila mi ho mamka a kúpiť si ho cez ňu viete na tomto linku (časť výživové doplnky).

STRAVA
Vyhýbam sa pšenici, lepku a mliečnym výrobkom. Dobré je obmedziť výrobky z kravského mlieka, ktoré obsahujú hormóny vplývajúce na hormonálnu nerovnováhu v tele. Počas svojich dní beriem 2x denne probiotiká.
 

Zmena na psychickej úrovni 

PRIJAŤ ŽENSKOSŤ
Dlho som bojovala s tým, aké nespravodlivé je byť ženou. Menštruujeme, sme tehotné, rodíme, ak nie sme tehotné a nerodíme, sme posudzované. Zažívame potraty. Sme obťažované. Máme celulitídu. Ja som si nevybrala byť ženou. Podvedome som to všetko nenávidela. Moje emócie sa odzrkadľovali aj na priebehu mojej menštruácie. Psychicky sa všetko vyplavovalo. Všetci ma štvali. Začala som sa však venovať téme ženskosti. Ďakovať svojmu telu, za to čo dokáže, starať sa o neho, dávať si lásku. Prijať sa ako žena. Na túto tému odporúčam sledovať na instagrame @liviahelen.

ženský cyklus a menštruácia bez bolesti

MEDITÁCIA & DÝCHANIE
Meditácia - sedenie v tichu, vedená meditácia, maľovanie, tancovanie, spievanie, kreatívna činnosť. Meditovať môže každý podľa seba. "Zhlboka dýchaj" je klišé, avšak často ho podceňujeme. Naše orgány (aj v oblasti panvy) môžu byť nedostatočne okysličené kvôli plytkému dýchaniu. 

TERAPIA - PRÁCA S EMÓCIAMI
Nervozita počas PMS môže súvisieť aj s tým, že v sebe dusíme emócie, ktoré sme neprejavili počas mesiaca. Naučila som sa reagovať autenticky, aj sa vyplakať, aj sa veľmi tešiť, keď sa niečo podarí. Ak sa dlhodobo trápite a neviete ako spracovať emócie, pomôcť môže aj terapia s psychológom.

ŽIŤ PODĽA CYKLICITY
Tlak žiť každý deň produktívne, stihnúť čo najviac, kým ma menštruácia sama nedonútila ľahnúť si.  Bohužiaľ či našťastie, žena je cyklická. Je to tak dané a rešpektujem to. Počúvam svoje telo a držím sa cyklov znázornených na obrázku. Keď cítim útlm nepresiľujem sa (viem však, že tento luxus si nemôže dovoliť, kvôli práci či rodine každá žena).

menštruačný cyklus
zdroj: cyklickazena.cz, spracované: minimalia


Vaše telo je špecifické, a moje rady nemusia byť všeobecne platné, avšak verím, že sa oplatí vyskúšať všetko možné. Mrzí ma, že bolestivá menštruácia sa berie ako niečo normálne. Zdravá menštruácia nemá bolieť.

Ak máte na túto tému akúkoľvek otázku alebo doplnenie neváhajte ich zanechať dole v komentároch. Ak sa Vám článok páčil podporte ma zdieľaním alebo sledovaním @byminimalia na Instagrame! 

Komentáre